fredag 14 november 2008

Nudelbagaren av Ma Jian

Tidigare i veckan följde jag Svartanovas exempel och lade till lite HETS i mitt liv. Jag var nämligen tvungen att läsa ut Nudelbagaren till boklotteriet på tisdagen!

Nudelbagaren är en mycket märklig bok. När man försöker förklara vad den handlar om låter den helskum. Man får följa en samling människor i Kina och olika episoder ur deras liv. Den är samhällskritisk eftersom den visar trasiga människor, alla märkta av ett slutet samhälle där individen bara får vara en del av den stora massa, av partiets massa. Det händer märkliga saker i människornas liv; en eldar upp sin mamma i kremeringsugnen som han och mamman driver som ett eget företag. En annan begår ett spektakulärt självmord på scenen, med hjälp av en tiger. En tredje är så kväst och hunsad av sin fru att han tar sig en älskarinna som han misshandlar å det grövsta, men som fortfarande dyrkar honom och vill få barn med.

Boken är suveränt bra skriven. Lågmäld och utan det yviga och dramatiska som man kan förvänta sig av innehållet. Den är eftertänksam men samtidigt lite "sval"; man betraktar skeendet lite på avstånd och det beskrivs inte med några svallande känslor. Den känns nästan lite korrekt.

Den här boken hade jag nog inte valt själv, men jag är glad att jag läste den!

1 kommentar:

svartanova sa...

Jag blir faktiskt skeptiskt själv, till att läsa den. Men lite HETS då och då kan ju ta en ur den värsta knipa. :)